Τέλος στις φήμες για χρώμιο στο νερό του Σχίνου, βάζει η ΔΕΥΑΛ-ΑΓ.Θ., με απάντηση της σε δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών»:
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ :
Είναι γεγονός ότι στο τελευταίο δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών» αν και περιέχονται αρκετές αληθείς αναφορές, τόσο ο τίτλος όσο και η επιλεκτική παράθεση όρων και πληροφοριών συντείνουν αναμφίβολα στην περαιτέρω καλλιέργεια κλίματος ανασφάλειας και φοβίας στους καταναλωτές και ανεξάρτητα από τη θέληση του συντάκτη κινείται στα όρια της ελλιπούς πληροφόρησης.
Α. Η αλήθεια για το χρώμιο.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ :
Είναι γεγονός ότι στο τελευταίο δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών» αν και περιέχονται αρκετές αληθείς αναφορές, τόσο ο τίτλος όσο και η επιλεκτική παράθεση όρων και πληροφοριών συντείνουν αναμφίβολα στην περαιτέρω καλλιέργεια κλίματος ανασφάλειας και φοβίας στους καταναλωτές και ανεξάρτητα από τη θέληση του συντάκτη κινείται στα όρια της ελλιπούς πληροφόρησης.
Α. Η αλήθεια για το χρώμιο.
Προκειμένου να καταδειχθούν οι
ανακρίβειες του δημοσιεύματος παραθέτουμε τα παρακάτω σχετικά με το ολικό και
το εξασθενές χρώμιο στο πόσιμο νερό.
Για κάθε ουσία στο νερό ανθρώπινης κατανάλωσης που θεωρείται ότι επιβαρύνει την υγεία ορίζεται από τις αρμόδιες κρατικές αρχές (για την Ελλάδα το Υπουργείο Υγείας) ανώτατη παραμετρική τιμή (ή maximum contaminant level -MCL- στην αγγλική ορολογία). Η τιμή αυτή αποτελεί το θεσπισμένο ανώτατο όριο περιεκτικότητας της εκάστοτε ουσίας στο νερό ανθρώπινης κατανάλωσης και τηρείται υποχρεωτικά από τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης κάθε κράτους.
Για κάθε ουσία στο νερό ανθρώπινης κατανάλωσης που θεωρείται ότι επιβαρύνει την υγεία ορίζεται από τις αρμόδιες κρατικές αρχές (για την Ελλάδα το Υπουργείο Υγείας) ανώτατη παραμετρική τιμή (ή maximum contaminant level -MCL- στην αγγλική ορολογία). Η τιμή αυτή αποτελεί το θεσπισμένο ανώτατο όριο περιεκτικότητας της εκάστοτε ουσίας στο νερό ανθρώπινης κατανάλωσης και τηρείται υποχρεωτικά από τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης κάθε κράτους.
Μέχρι σήμερα και σε παγκόσμιο επίπεδο τέτοια ανώτατη παραμετρική τιμή (MCL) έχει θεσπιστεί μόνο για το ολικό χρώμιο ενώ δεν υπάρχει όριο για το εξασθενές χρώμιο. Συγκεκριμένα: Για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση το όριο για το ολικό χρώμιο είναι 50 μg/l ή 0,05 mg/l (ΚΥΑ Υ2/2600/2001 (ΦΕΚ 892β/11.7.2001), Κοινοτική Οδηγία 98/83/ΕΚ). Για τις ΗΠΑ το όριο του ολικού χρωμίου είναι το διπλάσιο 100 μg/l ή 0,1 mg/l. Ειδικά για την πολιτεία της Καλιφόρνια το αντίστοιχο όριο ταυτίζεται με αυτό της Ε.Ε. δηλαδή 50 μg/l ή 0,05 mg/l.
Φαίνεται λοιπόν ότι το κενό
στη νομοθεσία για το εξασθενές χρώμιο που επικαλείται το δημοσίευμα είναι
παγκόσμιο.
Ωστόσο εξαίρεση στον παραπάνω παγκόσμιο κανόνα αποτελεί από το 2011 η Αυστραλία η οποία στις σχετικές οδηγίες για το πόσιμο νερό (Australian Drinking Water Guidelines 6 2011) έθεσε όριο για το εξασθενές χρώμιο τα 50 μg/l ή 0,05 mg/l. Ορίζει μάλιστα να μετράται το ολικό χρώμιο στο νερό και όταν αυτό υπερβαίνει αυτή την τιμή να πραγματοποιείται χωριστή ανάλυση για το εξασθενές.
Η ακρίβεια των παραπάνω ισχυρισμών μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί με μια επίσκεψη στις ιστοσελίδες των αντίστοιχων κρατικών φορέων: Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (Environmental Protection Agency –EPA). Τμήμα Δημόσιας Υγείας Καλιφόρνια (California Department of Public Health –CDPH). Εθνικό Συμβούλιο Υγείας και Ιατρικής Έρευνας Αυστραλίας (National Health and Medical Research Council – NHMRC Australia).
Η μη παράθεση και απουσία αναφοράς
στο δημοσίευμα των παραπάνω παγκόσμιων επίσημων κρατικών ορίων είναι προφανές
ότι συνιστά ελλιπή ενημέρωση που χρήζει αποκατάστασης.
Επιπλέον το δημοσίευμα περιέχει μια σημαντική αντίφαση, χαρακτηριστική της μονομερούς πληροφόρησης των αναγνωστών.
Επιπλέον το δημοσίευμα περιέχει μια σημαντική αντίφαση, χαρακτηριστική της μονομερούς πληροφόρησης των αναγνωστών.
Αν προσέξουμε το αντίγραφο της χημικής ανάλυσης του δείγματος (με ολικό χρώμιο 43,6 μg/l) στον σχολιασμό των αποτελεσμάτων αναφέρει επί λέξει: «Σο δείγμα είναι σύμφωνο με την κείμενη νομοθεσία που αναφέρεται σε νερό ανθρώπινης κατανάλωσης» και ακολουθεί η υπογραφή του τεχνικού υπευθύνου του εργαστηρίου κ. Ν. Θωμαΐδη.
Ωστόσο ο ίδιος τεχνικός υπεύθυνος φέρεται ότι τόνισε προφορικά ότι το συγκεκριμένο νερό είναι απαγορευμένο για πόση, δήλωση που αν έγινε θα έπρεπε τουλάχιστον να σχολιαστεί από τον συντάκτη καθώς έρχεται σε πλήρη αντίφαση με το επίσημο έγγραφο συμπέρασμα της ανάλυσης.
Αντί γι αυτό στο δημοσίευμα
περιλαμβάνεται μόνο η προφορική δήλωση χωρίς να αναφέρει πουθενά ότι το
συγκεκριμένο δείγμα είναι εντός των ορίων και άρα κατάλληλο για ανθρώπινη
κατανάλωση σύμφωνα με το νόμο.
Ουδέποτε η ΔΕΤΑΛ-ΑΓ.Θ παρείχε νερό στους καταναλωτές με περιεκτικότητα σε ολικό χρώμιο πάνω από το θεσπισμένο όριο των 50 μg/l. Να είστε βέβαιοι ότι όποτε και αν αυτό συμβεί ή διαπιστωθεί θα προβούμε στην άμεση αποκατάσταση του προβλήματος και ενημέρωση του κοινού, όπως άλλωστε είμαστε υποχρεωμένοι.
Η επιλεκτική παρουσίαση της αλήθειας στο δημοσίευμα συνεχίζεται και σε σχέση με τα όσα αναφέρονται σχετικά με την απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Χαλκίδας 1158/2010.
Βέβαια τα πειράματα και οι
μελέτες του εξωτερικού δεν έχουν οδηγήσει ακόμη την πολιτεία όπου
πραγματοποιήθηκαν στην θέσπιση ορίου για το εξασθενές χρώμιο, ούτε στην
αναθεώρηση του ορίου για το ολικό χρώμιο που παραμένει στα 50 μg/l ή 0,05 mg/l
όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Η μόνη μέχρι στιγμής επίδραση των πειραμάτων και των
μελετών σε παγκόσμιο επίπεδο φαίνεται ότι είναι η εν λόγω απόφαση.
Το σημαντικότερο ωστόσο είναι
ότι η απόφαση όπως διατυπώνεται δεν αποτελεί καθορισμό ορίου αλλά απλή κρίση
του δικαστηρίου. Συγκεκριμένα το δικαστήριο έκρινε αποκλειστικά και μόνο ότι
οποιοδήποτε νερό περιέχει μέχρι 2 μg/l εξασθενές χρώμιο δεν δύναται να
χαρακτηριστεί μη ασφαλές. Πουθενά στην απόφαση δεν διατυπώνεται κρίση για την
ασφάλεια του πόσιμου νερού με συγκεντρώσεις εξασθενούς χρωμίου μεγαλύτερες από
2 μg/l, ούτε η εν λόγω συγκέντρωση αναφέρεται σαν ανώτατη επιτρεπτή τιμή κατά
συνέπεια δεν αποτελεί όριο.
Ανακριβειών συνέχεια. Στο
δημοσίευμα αναφέρεται θέσπιση συγκέντρωσης εξασθενούς χρωμίου 0,02 μg/l χωρίς
περαιτέρω εξηγήσεις μόνο και μόνο για να χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια στην
εξαγωγή πιθανοτήτων της «απλής μεθόδου των τριών».
Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε συνοπτικά τι αντιπροσωπεύει αυτή η τιμή.
Κάθε φορά που κινείται η διαδικασία για θέσπιση εξαρχής ή αναθεώρηση ανώτατης παραμετρικής τιμής (ορίου – MCL) για οποιαδήποτε ουσία ορίζεται προκαταρκτικά μία τιμή-στόχος δημόσιας υγείας (στα αγγλικά Public Health Goal – PHG).
Η τιμή αυτή αντιστοιχεί σε μηδενικό ρίσκο για την ανθρώπινη υγεία το οποίο για καθαρά επιστημονικούς λόγους της μεθοδολογίας ανάλυσης κινδύνου λαμβάνεται αντί για μηδέν 0,000001 (ένα στο εκατομμύριο).
Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε συνοπτικά τι αντιπροσωπεύει αυτή η τιμή.
Κάθε φορά που κινείται η διαδικασία για θέσπιση εξαρχής ή αναθεώρηση ανώτατης παραμετρικής τιμής (ορίου – MCL) για οποιαδήποτε ουσία ορίζεται προκαταρκτικά μία τιμή-στόχος δημόσιας υγείας (στα αγγλικά Public Health Goal – PHG).
Η τιμή αυτή αντιστοιχεί σε μηδενικό ρίσκο για την ανθρώπινη υγεία το οποίο για καθαρά επιστημονικούς λόγους της μεθοδολογίας ανάλυσης κινδύνου λαμβάνεται αντί για μηδέν 0,000001 (ένα στο εκατομμύριο).
Αντίστοιχη επιστημονική
πρακτική ακολουθείται και σε άλλους κλάδους. Μία μηχανή π.χ. θεωρείται ότι έχει
άπειρο χρόνο ζωής όταν δεν παρουσιάζει μειωμένη αντοχή ύστερα από 1.000.000
κύκλους λειτουργίας.
Μετά τον καθορισμό της τιμής-στόχου (PHG) ακολουθεί μακρόχρονη και σε βάθος ανάλυση κινδύνου που διαρκεί συνήθως 3-4 χρόνια, στο τέλος της οποίας προκύπτει ο καθορισμός ή η αναθεώρηση της ανώτατης παραμετρικής τιμής (MCL) που είναι συνήθως πολλαπλάσια από την τιμή-στόχο.
Η τιμή-στόχος των 0,02 μg/l
για το εξασθενές χρώμιο ορίστηκε στην Καλιφόρνια τον Ιούλιο 2011 κατά συνέπεια
ο καθορισμός του ορίου αναμένεται σε ένα έως δύο χρόνια.
Αντίστοιχη διαδικασία έχει ακολουθηθεί στην Καλιφόρνια σχετικά πρόσφατα για το αρσενικό. Τον Απρίλιο 2004 ορίστηκε τιμή-στόχος η συγκέντρωση των 0,004 μg/l (5 φορές χαμηλότερη από αυτή του εξασθενούς χρωμίου). Τεσσεράμισι χρόνια μετά (Νοέμβριος 2008) αναθεωρήθηκε η ανώτατη παραμετρική τιμή (MCL) για το αρσενικό στα 10 μg/l ή 0,01 mg/l, δηλαδή όριο 2.500 φορές μεγαλύτερο από την αρχική τιμή-στόχο των 0,004 μg/l.
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η συγκέντρωση των 0,02 μg/l δεν είναι σε καμία περίπτωση όριο. Γι αυτό άλλωστε το μόνο όριο που παραμένει σε ισχύ στην Καλιφόρνια είναι αυτό των 50 μg/l για το ολικό χρώμιο.
Αντίστοιχη διαδικασία έχει ακολουθηθεί στην Καλιφόρνια σχετικά πρόσφατα για το αρσενικό. Τον Απρίλιο 2004 ορίστηκε τιμή-στόχος η συγκέντρωση των 0,004 μg/l (5 φορές χαμηλότερη από αυτή του εξασθενούς χρωμίου). Τεσσεράμισι χρόνια μετά (Νοέμβριος 2008) αναθεωρήθηκε η ανώτατη παραμετρική τιμή (MCL) για το αρσενικό στα 10 μg/l ή 0,01 mg/l, δηλαδή όριο 2.500 φορές μεγαλύτερο από την αρχική τιμή-στόχο των 0,004 μg/l.
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η συγκέντρωση των 0,02 μg/l δεν είναι σε καμία περίπτωση όριο. Γι αυτό άλλωστε το μόνο όριο που παραμένει σε ισχύ στην Καλιφόρνια είναι αυτό των 50 μg/l για το ολικό χρώμιο.
Β. Η κατάσταση στον
Σχίνο. Ενέργειες και προγραμματισμός της ΔΕΤΑΛ-ΑΓ.Θ.
Η ποσοτική και ποιοτική
κατάσταση των υδατικών πόρων στο Σχίνο διακρίνεται σε δύο συνιστώσες. Τις πηγές
υδροληψίας τις οποίες χρησιμοποιεί η ΔΕΥΑ για την ύδρευση των καταναλωτών της,
έχοντας την ευθύνη για τον έλεγχο, παρακολούθηση και διατήρηση της αειφορείας
τους. Τις ιδιωτικές απολήψεις ύδατος (πηγάδια, γεωτρήσεις) για τις οποίες η
ΔΕΥΑ ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου ή
δικαιώματα επιβολής περιορισμών. Οι σχετικές αρμοδιότητες ανήκουν στην Δ/νση
Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (όπου ανήκει υδατικά η περιοχή),
και όσον αφορά τα ζητήματα υγείας στη Δ/νση Υγείας της Περιφέρειας
Πελοποννήσου.
Ι. Τδατικοί πόροι ΔΕΤΑ που χρησιμοποιούνται για ύδρευση.
Το πρόβλημα ανεπάρκειας
πόσιμου νερού στο Σχίνο ήταν ήδη παγιωμένο από ένταξη της Κοινότητας Πισίων
στον Καποδιστριακό Δήμο Λουτρακίου-Περαχώρας. Στην προσπάθεια αναζήτησης λύσης
ο Δήμος προχώρησε άμεσα σε συνεργασία με το ΙΓΜΕ σε υδρογεωλογική έρευνα και
ανόρυξη 6 γεωτρήσεων περιμετρικά της λεκάνης του Σχίνου, η οποία ολοκληρώθηκε
το 2002 χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα καθώς σε όλες τις περιπτώσεις βρέθηκε υφάλμυρο
νερό. Το όλο έργο κόστισε πάνω από 200 εκατομμύρια δραχμές και χρηματοδοτήθηκε
από πόρους του Δήμου.
Κατά την ίδρυση της ΔΕΥΑ το
2004 εκτός από τις 3 πηγές στο Σχίνο λειτουργούσε μόνο 1 παραγωγική γεώτρηση
του Δήμου (γεώτρηση Α Σχίνου) και αυτή παρείχε υφάλμυρο νερό.
Ήδη από το 2005 η ΔΕΥΑ προχώρησε σε καλλιέργεια των 3 πηγών που υδροδοτούν τον οικισμό (Μπελούσι, Βαρυκόκα, Σερβέσι) που επαναλήφθηκε το 2008, αυξάνοντας την εκμεταλλεύσιμη παροχή κατά 20-25%.
Ήδη από το 2005 η ΔΕΥΑ προχώρησε σε καλλιέργεια των 3 πηγών που υδροδοτούν τον οικισμό (Μπελούσι, Βαρυκόκα, Σερβέσι) που επαναλήφθηκε το 2008, αυξάνοντας την εκμεταλλεύσιμη παροχή κατά 20-25%.
Παράλληλα πραγματοποίησε επέκταση του κοινόχρηστου δικτύου πόσιμου νερού με την προσθήκη 2 ακόμη κοινόχρηστων κρηνών εντός του οικισμού απ’ όπου συνεχίζει να παρέχεται δωρεάν και ανελλιπώς πόσιμο νερό στους καταναλωτές απευθείας από τις πηγές.
Τον επόμενο χειμώνα (2006)
ξεκίνησε ο εμπλουτισμός της υφάλμυρης γεώτρησης Α από την περίσσεια πόσιμου
νερού των πηγών που συνεχίζεται όλους τους επόμενους χειμώνες μέχρι σήμερα.
Ως αποτέλεσμα του τεχνητού εμπλουτισμού η ποιότητα του νερού της γεώτρησης βελτιώνονταν συνεχώς, ώσπου το καλοκαίρι του 2012 για πρώτη φορά δεν υποβαθμίστηκε σε υφάλμυρο παρά τη συνεχή άντληση (φέτος το νερό της γεώτρησης παραμένει μέχρι σήμερα εφάμιλλο με αυτό των πηγών), προσθέτοντας 8-10 m3/h πόσιμου νερού και δημιουργώντας βάσιμες ελπίδες για δρομολόγηση οριστικής λύσης του προβλήματος σε συνδυασμό με παράλληλες ενέργειες και δράσεις.
Οι σχετικές προτάσεις της ΔΕΥΑ παρουσιάστηκαν στην εισήγηση προς το Τοπικό Συμβούλιο Πισίων στις 14/9/2012 που επισυνάπτεται.
Αμέσως μετά το Τ.Σ. ξεκίνησε η
υλοποίηση των στόχων των παραγράφων Α1 και Α2 της ανωτέρω εισήγησης με την ανάθεση
νέας υδρογεωλογικής έρευνας στο ΙΓΜΕ τόσο στην ευρύτερη περιοχή Σχίνου όσο και
στην περιοχή Πισίων.
Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιηθεί η ανόρυξη 2 γεωτρήσεων βάθους 240 και 120 μέτρων αντίστοιχα στην περιοχή Πισίων, χωρίς ωστόσο επιτυχία. Έχει οριστικοποιηθεί μία ακόμη θέση ανόρυξης στην ευρύτερη περιοχή Σχίνου, και παράλληλα μελετάται η εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 200-350 m3/ημέρα.
Θεωρούμε σκόπιμο στο σημείο αυτό να σταθούμε αναλυτικότερα στην παρ. Α3 της εισήγησης για να γίνει κατανοητή η ιδιαίτερη σημασία της εξοικονόμησης υδατικών πόρων στην προσπάθεια λύσης του προβλήματος.
Σύμφωνα με τα τηρούμενα στη ΔΕΥΑ στοιχεία στην περιοχή Σχίνου υπάρχουν σήμερα 935 παροχές ύδρευσης (υδρόμετρα).
Λαμβάνοντας κατά μέσο όρο 2,5 κατοίκους/υδρόμετρο (αναλογία που χρησιμοποιείται για τις αστικές περιοχές) προκύπτει μέγιστος πληθυσμός 2.350 κατοίκων. Προσθέτοντας 650 κάτοικους για τον διερχόμενο πληθυσμό και τις τουριστικές εγκαταστάσεις φτάνουμε στους 3.000 κάτοικους.
Σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα
η μέση ημερήσια κατανάλωση νερού ύδρευσης στον ανεπτυγμένο κόσμο ανέρχεται σε
200 λίτρα ανά κάτοικο, ενώ η κατανάλωση αιχμής σε συνθήκες έντονης ζέστης
αυξάνεται κατά 20%, ήτοι 240 l/κάτοικο την ημέρα.
Κάνοντας την ακραία υπόθεση
ότι το 100% του παραπάνω πληθυσμού βρίσκεται ταυτόχρονα στο Σχίνο σε συνθήκες
καύσωνα προκύπτει μέγιστη ανάγκη σε νερό 720 m3 ανά 24ωρο, ήτοι 30 m3/h.
Οι σημερινοί διαθέσιμοι πόροι
πόσιμου νερού της ΔΕΥΑ έχουν ως εξής:
Πηγή Μπελούσι: παροχή 15 m3/h
Πηγή Βαρυκόκα: παροχή 4 m3/h
Πηγή Σερβέσι: παροχή 3 m3/h
Γεώτρηση Α: παροχή 8 m3/h
Συνολική παροχή 30
m3/h
Συνεπώς τεκμαίρεται η επάρκεια
των υφιστάμενων υδατικών πόρων της ΔΕΥΑ για την κάλυψη ακόμη και των ακραίων
υδρευτικών αναγκών αιχμής του Σχίνου.
Ωστόσο η παραπάνω ποσότητα αποδεικνύεται ανεπαρκής για την κάλυψη των αναγκών όχι μόνο σε συνθήκες καύσωνα αλλά και για το φετινό ψυχρότερο καλοκαίρι των τελευταίων δεκαετιών.
Ωστόσο η παραπάνω ποσότητα αποδεικνύεται ανεπαρκής για την κάλυψη των αναγκών όχι μόνο σε συνθήκες καύσωνα αλλά και για το φετινό ψυχρότερο καλοκαίρι των τελευταίων δεκαετιών.
Αυτό οφείλεται σε έντονα
φαινόμενα κατασπατάλησης του φυσικού αγαθού του πόσιμου νερού που συνίσταται
κυρίως: Σε παράνομες υδροληψίες χωρίς υδρόμετρο και κλοπές νερού (μέχρι σήμερα
έχουν διαπιστωθεί πάνω από 40 περιπτώσεις). Σε υπερκατανάλωση νερού. Η ΔΕΥΑ
έχει θεσπίσει ανώτατο όριο κατανάλωσης νερού σε παροχές με οικιακή χρήση 75 m3
ανά τρίμηνο. Το καλοκαίρι του 2011 79 υδρευτικές οικιακές παροχές στο Σχίνο
κατανάλωσαν πάνω από 12.000 m3 νερού. Τα αντίστοιχα στοιχεία του 2012 αφορούν
48 παροχές με συνολική κατανάλωση πάνω από 7.000 m3 νερού. Σε εκτεταμένη χρήση
του υδρευτικού νερού για μη υδρευτικές ανάγκες (άρδευση οπωρολαχανικών και
δέντρων, «άρδευση» πεζοδρομίων και ασφαλτόδρομων, εξυπηρέτηση κολυμβητικών
δεξαμενών κλπ).
Είναι προφανής η αναγκαιότητα
δραστικού περιορισμού των παραπάνω φαινομένων μέσω διαρκούς και στοχευμένης
δράσης της ΔΕΥΑ σε συνεχή συνεργασία με τους συνειδητοποιημένους καταναλωτές.
Επιπλέον είναι αναγκαίος ο επανακαθορισμός των πραγματικών υδρευτικών αναγκών μέσω επανελέγχου όλων των υφιστάμενων υδροδοτήσεων, καθώς δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θεμελιώνονται στο σύνολό τους σε νόμιμα δικαιώματα υδροδότησης των κτισμάτων.
Προς την κατεύθυνση της
εξοικονόμησης έχουν ήδη πραγματοποιηθεί διακοπές υδροδότησης σε 20 περίπου
υπερκαταναλωτές, έχουν καταργηθεί παράνομες υδροληψίες απευθείας από τις πηγές
και έχει ρυθμιστεί το παρεχόμενο νερό στις διάφορες δεξαμενές ανάλογα με τα
εξυπηρετούμενα υδρόμετρα.
Εξαιτίας αυτών των μέτρων που
βρίσκονται στο αρχικό στάδιο εφαρμογής τους και σε καμία περίπτωση δεν
κρίνονται επαρκή διατηρήθηκε το πόσιμο νερό στις βρύσες των καταναλωτών για
πρώτη φορά μέχρι τα τέλη Ιουλίου.
Σημειώνεται ότι για όλο τον
όγκο δουλειάς που συνεπάγονται οι παραπάνω ενέργειες η ΔΕΥΑ διαθέτει σε επίπεδο
στελεχών τον ιλιγγιώδη αριθμό των 2 υπαλλήλων Πανεπιστημιακής (1 Μηχανολόγος
και 1 Χημικός) και 1 υπαλλήλου Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Πολιτικός Μηχανικός),
για την εξυπηρέτηση πάνω από 22.000 υδρευτικών παροχών, πρόσφατα δε επεκτάθηκε
η αρμοδιότητά της στους Αγ. Θεόδωρους με επιπλέον 6.500 υδρόμετρα και τεράστια
προβλήματα ανεπάρκειας χωρίς περαιτέρω ενίσχυση με προσωπικό.
Αυτός είναι ο μοναδικός λόγος της δυσκολίας που αντιμετωπίσατε στην μεταξύ μας επικοινωνία για την οποία ζητούμε την κατανόηση σας.
ΙΙ. Ιδιωτικές
υδροληψίες Σχίνου.
Αν τα φαινόμενα σπατάλης νερού παρουσιάζονται έντονα όσον αφορά στο νερό που παρέχει η ΔΕΥΑ όπου ασκείται έλεγχος και χρέωση, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς την οξύτητα του προβλήματος σε σχέση με τις ιδιωτικές υδροληψίες της περιοχής.
Σήμερα εκτιμάται ότι λειτουργούν στον Σχίνο πάνω από 200 ιδιωτικές γεωτρήσεις και πηγάδια υπό αδιευκρίνιστο καθεστώς αδειοδότησης. Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΥΑ δεν έχει καμία αρμοδιότητα ελέγχου των παραπάνω ιδιωτικών υδροληψιών ούτε δικαίωμα επιβολής περιοριστικών μέτρων άντλησης για το λόγο αυτό δεν έχουμε στη διάθεση μας σχετικά στοιχεία.
Είναι προφανές ότι η ανεξέλεγκτη άντληση και το τεράστιο πλήθος των υδροληψιών έχουν οδηγήσει τον υδροφόρο ορίζοντα του Σχίνου σε κατάσταση υφαλμύρινσης λόγω θαλάσσιας εισβολής και η λήψη άμεσων περιοριστικών μέτρων από τις αρμόδιες αρχές είναι επιβεβλημένη.
Μετά την δημοσιοποίηση των
δραματικά υψηλών μετρήσεων εξασθενούς χρωμίου σε ιδιωτικά πηγάδια και
γεωτρήσεις του Σχίνου η ΔΕΥΑ και ο Δήμος κινητοποιήθηκαν άμεσα με την ανάθεση
στο ΙΓΜΕ της διενέργειας κατεπείγουσας έρευνας και εκτεταμένης δειγματοληψίας
προκειμένου να διαπιστωθεί η έκταση και τα πιθανά αίτια του προβλήματος.
Το ΙΓΜΕ δεν έπεσε στο Σχίνο από τον ουρανό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε και συνεχίζεται σε συνεργασία με το Δήμο και τη ΔΕΥΑ, η οποία και την χρηματοδοτεί. Αντί να δηλώσουμε αναρμόδιοι παραπέμποντας στην Δ/νση Υδάτων και στην Δ/νση Υγείας επιλέξαμε να κινηθούμε ταχύτατα για τη διαφύλαξη του νερού από κάθε επιβουλή.
Αμέσως μόλις λάβαμε την έκθεση
του ΙΓΜΕ (ανεπίσημα μέσω ηλ. ταχυδρομείου) την γνωστοποιήσαμε στις αρμόδιες
αρχές για άμεσες περαιτέρω ενέργειες και την κοινοποιήσαμε τόσο στον
Εξωραϊστικό Σύλλογο «Τα Γεράνεια» όσο και στην Επιτροπή Ενεργών Πολιτών Σχίνου.
Παράλληλα τα αποτελέσματα των αναλύσεων έχουν κοινοποιηθεί στον ιδιοκτήτη κάθε
γεώτρησης για τις δικές του ενέργειες και προστασία. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν
έχουμε λάβει καμία ενημέρωση περί οποιασδήποτε ενέργειας των αρμόδιων αρχών ή
των ιδιωτών σχετικά με το θέμα. Παρόλα αυτά η παρακολούθηση του φαινομένου από
το ΙΓΜΕ συνεχίζεται ύστερα από εντολή μας με τη διενέργεια νέας εκτεταμένης
δειγματοληψίας κατά τα τέλη Μαΐου, η επίσημη ερμηνεία των αποτελεσμάτων της
οποίας αναμένεται.
Σε κάθε περίπτωση με την ολοκλήρωση της υδρογεωλογικής έρευνας στην περιοχή θα διατυπωθούν προτάσεις για την ορθολογική διαχείριση των υδατικών πόρων με έμφαση στην προτεραιότητα χρήσης για εξυπηρέτηση αναγκών ύδρευσης καθώς και μέτρα αναστροφής της κακής χημικής κατάστασης του υδροφορέα.
Να είστε βέβαιοι ότι δεν θα
κρυφτούμε ποτέ πίσω από την αναρμοδιότητα μας, αλλά θα προσπαθούμε συνεχώς να
συμβάλουμε στη λύση προβλημάτων ακόμη και αναλαμβάνοντας ευθύνες που δεν είναι
δικές μας. Η άμεση και συνεχής ενημέρωση των καταναλωτών είναι βασική μας
προτεραιότητα που αποδεικνύεται έμπρακτα και καθημερινά.
Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες
για την εξασφάλιση πόσιμου νερού στον Σχίνο όλο τον χρόνο με βάση τον
προγραμματισμό που αναλύθηκε παραπάνω.
Η λύση της υδροδότησης του
Σχίνου έχει δρομολογηθεί. Αρκεί να συμβάλουμε όλοι (ΔΕΥΑ, καταναλωτές, Δήμος,
Πολιτεία) στην κοινή προσπάθεια.
Ο Γεν. Διευθυντής της
Δ.Ε.Υ.Α.Λ-Π
Τ. ΜΑΣΤΡΑΝΤΩΝΑΚΗΣ
Μηχανολόγος Μηχανικός ΠΕ
Τ. ΜΑΣΤΡΑΝΤΩΝΑΚΗΣ
Μηχανολόγος Μηχανικός ΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου